Happy Mother's Day
Saturday, May 12, 2012 | 2Domo Pot-Pet!


                                                            بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Assalammualaikum........
jawab lahh...




Hari ni,, hari ibu kan?? so,,korang semua dah wish dekat ibu masing-masing ke?? dah bagi present?? hahaaa,,nak ber-present-present jugakk ! adushh... mestilah kan?? baru hebatt !
Kalau setiap kali hari ibu kan,, dari kecil lagi aku,,tak pernah lepas? ehh?? hehe ! betul lah.....
tapi,,kalau hari Bapa,,kadang-kadang jek tak terlepas.. ?? err.... nape eh??? haaaa
Entahlah,,,,, dunno....
tapi,,kalau pasal hari ibu pulak tak terlepass,,, aku rasa sebab mak yang jaga aku dari kecik....semua mak yang buat.... belikan apa yang aku nak.... haa..that's why lah aku tak pernah lepas if hari ibu...
aku kan sayang dekat mak aku......


Tapi kan,,ada sebahagian manusia di dunia ni *cewahh tak nak sambut hari ibu?? highlight kan sikit perkataan tak nak sambut tu...kalau hari ibu pun,,mereka buat dekk jee... no wish,no hug,no gift,no kiss??

"TAK NAK SAMBUT HARI IBU..."

Eh,, tu yang pelik kan?? apasal eh??? thenn,,atas rasa ketidak puas hatian saya lah kan,,saya pun pergi lah cari-cari dalam laman web tentang kenapa hari ibu takleh sambut......

Dalam satu artikel ni,,dia kata HARAM sambut?? but,, why???
kan kita sambut hari ibu sebab kita nak menghargai jasa ibu kita yang mengadungkan kita selama 9 bulan,,melahirkan kita dengan susah payahnya..kalau ibu yang jahat,, taknak dia lahirkan ngko kau tau??
sebab,,,dia tahu..... kalau dia berkeras nak lahirkan anak,,maybe jugak nyawa dia boleh melayang..tapi,,korang tengoklah mak korang ..korang tengok diri korang.... tanpa sekujur tubuh ibu anda semua tu,,takdalah kita yang merangkap sebagai ANAK....

Berbalik kepada apa yang saya cakap tadi tu.... ni saya baca dari satu artikel..dia kata dekat situ hari ibu HARAM disambut sebab dia ada sangkut paut dengan perayaan yang disambut oleh orang yang beragama kristian.Orang Greek kuno memanggilnya sebagai hari Cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari Matronalia sebagai tanda memperingati dewa Juno iaitu mak kepada Juventas,Vulcan dan Mars.

Sumber daripada wikpedia:

“One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

Ada juga saya baca blog-blog yang kata macammni....

"Persoalannya di sini,,perlukah kita sebagai orang islam menyambutnya? "
*Dalam islam,,kita kan dituntut untuk menghormati dan menyayangi ibu bapa bukan pada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu dan hari bapa...

Mungkin juga ada orang yang menganggap hari ibu ni patut disambut untuk menarik minat remaja sekarang menghormati ibu bapa mereka..

Dr.Yusuf Al-Radhawi ada berkata:


“Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”

Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda :“Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani]



Namun,,dalam pemikiran saya,,, tidak salah kalau kita sekadar ingin meraikan..sebab,,niat kita adalah untuk memperingati jasa-jasa yang ibu kita lakukan kepada kita...macam masa birthday jugak... kita raikan untuk memperingati hari kelahiran kita kan??? macamtu lah juga hari ibu....lagiplak,,, semua tu bergantung kepada nawaitu masing-masing...kita sebagai umat islam,,tak perlulah nak terpengaruh sangat kan?? bukannya kita ni takda akal nak fikir semua tu...... kita sambut,nawaitu kita untuk membahagiakan mak kita,,mengingati usaha ibu membesarkan,melahirkan kita... bukannya tujuan kita nak sambut hari ibu for Cybele or Matronalia tu kan?? so,,pada pendapat saya lah kan,, personal eh..?? eheheee,,,tak salah lah kita sambut hari ibu ni...... ya,, Rasulullah memang ada menyatakan bahawa jika kita ikut sesuatu kaum tu,,maknanya kita ada segolong dengan mereka,, TETAPI,, disini,,, kita bukannya mengikut mereka right?? orang greece tu sambut hari ibu,,dengan niat for Cybele.. manakala kita sambut hari ibu untuk ibu kita.. tak sama kan???
Bak kata my mom,, "whatever we did,,semuanya bergantung pada nawaitu kita.. MUST remember,, Allah tu maha mengetahui.Walau macammana pun kita nak hide,,tetap Allah akan tahu sebab kita ni ciptaannya..
Setiap apa yan tersirat di hati kita,,Allah tahu semuanya "

Let's think it deeply....

macam berceramah pulak lah...hehee,,,

By The Way,,di kesempatan ini,,saya nak ucapkan

Selamat Hari Ibu buat ibuku Surayah Binti Badrun....
Terima kasih ibu sebab jaga aku dari kecil sampai besar.... terima kasih sebab melahirkan aku.....
terima kasih sebab jaga makan minum aku...terima kasih banyak-banyak....





Credit's: Doodle from FizGraphic

Labels:



Older Post | Newer Post
The Disclaimer


Hi peeps, welcome to my little tiny world in a wide space.Please behave here.Thank You ;)


Owner Stuff Friend Entry


Let's Talk!


My Wishlist !

Keputusan UPSR lebih dari 4/5 A
Mengalah dengan si SUUN
DIET bagi kurus
Dapat 6/7/8 'A'


Like my page PLEASE??
*One klik je,tak susah


The Credits!

Template by : Domokun_Girl
Basecode by : Nadya
Picture by : Google also WeHeartIt